Andante

Långsamma tankar i en snabb värld.

2008-06-13

Twingle Twingle little star - how I wonder

Twingly, som de heter egentligen har funnits ett tag, men var? På nätet så klart, men var fysiskt. Hongkong? Indien? Nix, här i staden upptäckte jag idag. Roligt att se skylten, men vad gör de?

Veckans Affärer skrev för någon vecka sedan om den intressanta idén, i stort sett samtidigt som jag snubblade på deras lilla men fullt synliga reklamskylt nere på ett av Linköpings torg.

Twingly knyter samman blogosfären med media, DN använder den och det finns flera tidningar som nyttjar denna nätsociala möjlighet. Båda parter tjänar på det: Jag länkar till dig så länkar du till mig. Ryggar klias reciprokt. Denna till synes enkla ursprungsidé utvecklar sin kliarskara och kliar vidare mot mer lukrativa marker. Så klart. Det ska man göra. Det är bra.

Lindex inleder försöket genom att låta sig bloggas om, på ett slags - men ändå inte misstänker jag - kontrollerat sätt. Det okontrollerade ligger i att låta såväl produkter som företag kommenteras av hela den lindexintresserade världen med sina värdeomdömen om just Lindex produkter. Även de som kanske tycker att Lindex tycker är bajs kommer skriva om Lindex och reciproklänka, eller twingla som det kommer att heta snart. Snart kan vara om en timme, eller fyra veckor. Att googla som verb betraktat tog ett tag, innan det satte sig.

Twingle engine - tvåtaktsmotor, som utför förbränningsmotorns fyra faser i endast två takter, där fyrtaktsmotorn behöver fyra takter. Under endast ett varv fixas frammatningen av en axel. Internetaxeln. Twingle-motorn har två kolvar inuti en cylinder, om jag förstår teckningen rätt. Puch - en gammal goding till moped - nyttjade tekniken under sina tidiga år, den övergavs någonstans 1970 på grund av komplexitetsgraden vid tillverkningen. Ersättaren använde en kolv inuti cylindern. Enkelt och lätt.

Men inte på nätet. Där, snart 40 år senare efter den mekaniska dödsrycket återuppstår de två kolvar - de två siterna - inuti internetcylindern (säg det efter fyra glas vin :-).

Undrar om inte namnet kommer därifrån? Jag vet inte. Men kul att fundera.

Fungerar twingly? Jajjemen. Varför vill jag inte helt och fullt berätta men genom att nyttja twingly rent privat fann jag till min stora förvåning att just den twinglade bloggen hamnade på de tre högsta platserna på Google.
I en sökning med totalt 160 000 träffar i sin träffbild...och bloggen startades under förra veckan.

Från noll visibilitet på Google (i stort sett internet idag när det gäller sökning, altavista var ju dock i princip först) till de första tre platserna bland 160 000 aspiranter. Det ni!
[Tittade nyss igen, nu är de fyra första belagda, träffbilden har nu 194 000 träffar]

Ett enda ryggkliande lyfte bloggen till de tre översta platserna. Och det utan att betala en enda krona till sökalgoritmkonsulterna. SLUTA LETA - som ett annat företag i Linköping hette under början av 80-talet.

Gå till Twingly.

Inga kommentarer: