Andante

Långsamma tankar i en snabb värld.

2008-06-02

Det är klart man kan göra rätt

Så är det nog, men är man politiker betyder det att man gör rätt om man korrekt beskattar folket. På den punkten råder det inget tvivel om när jag med stigande förvåning läser ett politikerförslag om mobiltelefonskatt. Ja, alltså på företagets tillhandahållna mobiltelefoner för arbetet, inte för privatpersoners mobiler.

Tack och lov.

Den undersökande journalisten gör sitt skrivbordsarbete och redovisar sina rundringningar, rollodex-övningen, där målet gissninvsvis är att få läsaren att förstå att Herr politiker har rätt.

Det är svårt att göra rätt. En av mina kompisar säger "Gör om Gör rätt". När jag gjort fel åt pipsvängen.

Det är så svårt, menar Herr politiker, det är så svårt att han transporterar sig ut från kontoret till foajén (Våra Ord: "sällskapssalong för publiken på en teater") för att få sig ett gott skratt.

Mitt fastnar i halsen. Skatteindrivningstilltaget är lätt att åtgärda.

Så här gör man rätt:
  1. Lägg in de privata numren med prefix "jag betalar själv".
    Saken är biff. Du betalar dem själv.
  2. Problem med att veta om vissa kontakter är att hänföra sig till privata samtal?
    Lägg då inte två nummer, om du är byråkratiskt lagd. Annars betrakta det som arbete tills någon påstår motsatsen.
  3. Ge tusan i att gå ut i foajén.
    Enklaste punkten.
    Svara inte i telefon när du är på teatern. Torde vara självklart, att sedan riksdagsdebatter på ett vis är en pinsam blandning av tragedi och komik är en annan sak.
  4. Reser du ofta utomlands - skaffa en privat mobiltelefon - eller använd skype.
  5. Irriterar du dig, som jag på surfkostanderna inom EU?
    Ring operatören och hänvisa bland annat till EU-regeln om fri handel.

Inga kommentarer: